Globalizarea economica constituie o provocare pentru organizatiile din intreaga lume. In acest context, tematica Responsabilitatii Sociale capata o importanta din ce in ce mai crescuta in prezent, la nivel mondial, constituind nu de putine ori un criteriu de departajare la licitatiile in care sunt implicati agenti economici cu profil de activitate asemanator cu cel al organizatiei Dumneavoastra.

Drept urmare, implementarea si certificarea unui Sistem de Management al Responsabilitatii Sociale (SMRS) in acord cu cerintele referentialului SA 8000:2008 / ISO 26000 – axat pe administrarea drepturilor omului la locul de munca si avand cea mai larga recunoastere in lume – reprezinta o modalitate de actiune salutara, deoarece:

  • confera incredere publicului si altor parti interesate in fabricarea in mod etic a produselor pe care le achizitioneaza si garantia obtinerii acestora prin aplicarea unor practici de munca adecvate
  • poate fi adoptata de organizatiile din lumea intreaga, indiferent de marime si domeniu de activitate
  • mult prea numeroasele coduri de conduita si norme ale organizatiilor individuale nu pot fi usor de gestionat
  • pe langa cerintele de sistem, SA 8000 / ISO 26000 include si cerinte de performanta (ca de exemplu referitoare la discriminare, program de munca, retributie, masuri disciplinare, asocierea libera si negocierea colectiva, sanatatea si securitatea in munca etc) care pot fi mai usor cuantificate si verificate de auditori.

Atuul SA 8000 / ISO 26000 este acela ca stabileste un cadru unitar pentru aceste coduri, iar cerintele lui pot fi auditate obiectiv la nivelul unui SMRS, in vederea certificarii.

Construirea si punerea in aplicare a unui SMRS este mai usoara pentru organizatiile care deja detin un sistem de management implementat sau chiar certificat (preferabil in domeniul sanatatii si securitatii in munca, si nu in ultimul rand in cel al calitatii sau mediului), ca urmare a existentei unui cadru managerial de actiune si a posibilitatii integrarii elementelor SMRS in sistemul/sistemele pre-existent/e.

ISOTRANS SRL in calitate de organism international de certificare este in masura sa evalueze obiectiv prin audit de terta parte SMRS existente la nivelul organizatiilor auditate si – in masura in care acestea raspund cerintelor SA 8000:2008 / ISO 26000 – sa acorde certificate prin care se atesta conformitatea cu acest referential.

In cele ce urmeaza, organismul nostru de certificare exemplifica o serie de avantaje la nivelul tuturor partilor interesate: angajati, sindicate, conducere, ONG-uri, contractori, clienti, investitori etc. De buna seama, toate acestea constituie principalele argumente pentru includerea cerintelor de responsabilitate sociala in cadrul criteriilor de evaluare stabilite la licitatii.

Avantaje

  • competitivitate crescuta pe piata, incredere, moralitate, indeplinirea cerintelor legale aplicabile SMRS
  • asigurarea pe termen lung a unor conditii si practici de munca corespunzatoare, cunoasterea si respectarea drepturilor de baza ale angajatilor, scaderea absenteismului
  • atragerea, mentinerea si motivarea angajatilor competenti concomitent cu imbunatatirea relatiilor cu personalul, sindicatele si alte parti interesate, oportunitatea de a negocia colectiv, dialog social constructiv in organizatie
  • punerea in evidenta a valorilor companiei, cresterea stabilitatii afacerii si a productivitatii si calitatii produselor si serviciilor, garantarea eticii in cadrul ciclului de aprovizionare si operare
  • control mai bun al proceselor si riscurilor, protejarea sanatatii, reducerea costurilor administrative
  • identificarea produselor realizate in mod etic si a companiilor angajate in aprovizionarea etica, management mai bun al lantului furnizorilor, stimularea furnizorilor de a obtine certificarea, scaderea numarului de audituri de secunda parte
  • operativitate si eficacitate in aplicarea actiunilor corective si preventive.